Może czasem słyszałeś o ludziach, którzy mieli swoje zawody, swoją szarą pracę, aż w końcu znaleźli sposób na życie. Może się wydawać, że tacy ludzie żyją gdzieś daleko od nas. Niekoniecznie. Dzisiaj wpis o tym, jak grupa znajomych z Gdyni stworzyła projekt Traffic design, dzięki któremu zmieniają Gdynię, chociaż nie są architektami. Jak to się robi? Zobacz sam!
Czym jest Traffic design?
Traffic Design to stowarzyszenie, które promuje sztukę i design w Gdyni i okolicach. Odnawiają i projektują na nowo przestrzenie publiczne, dając im nowy wyraz i nową jakość.
Na swojej stronie www piszą, że zajmują się placemakingiem. Co to za idea?
Placemaking narodził się już w latach 60 – tych XX wieku w USA. To idea promująca przekonanie, że miejsca publiczne mają przede wszystkim służyć ludziom i odpowiadać na ich potrzeby. Nie ma to być tylko schludna i estetyczna przestrzeń. Mają to być miejsca, w których ludzie mają przestrzeń do spotkań i aktywnego spędzania czasu. Instalacje czy w ogóle zagospodarowanie przestrzeni ma inspirować społeczność i zachęcać do wspólnego spędzania czasu.
Jak może wyglądać placemaking w praktyce? Może mieć charakter:
– zmiany wyglądu miejsca (rewitalizacji zabytkowych obszarów z zachowaniem ich tożsamości i autentyczności, urządzenia przestrzeni użytkowych dla mieszkańców – na przykład miejsc odpoczynku);
– stworzenia miejsc atrakcyjnych dla turystów poprzez zaadaptowanie budynków do nowych funkcji, na przykład muzeów czy miejsc spotkań;
– przekształcenia miejsc w bardziej użyteczne i przyjazne mieszkańcom (na przykład służące odpoczynkowi, organizacji spotkań, koncertów, wydarzeń plenerowych), nadania przestrzeni bardziej wszechstronnego charakteru.
Czym jeszcze zajmuje się Traffic Design?
Ważną aktywnością jest organizowanie imprez i wydarzeń kulturalnych, np. Biennale. Flagowym projektem był Festiwal Traffic Design, który na przestrzeni kilku lat z lokalnej inicjatywy na styku graffiti, street artu i muralizmu przerodził się w wydarzenie łączące działania artystyczno-projektowe, rewitalizacyjne, edukacyjne i społeczne.
Przede wszystkim Traffic Design prowadzi badania przestrzeni. Team przygląda się ulicom i budynkom i zastanawia się, w jaki sposób nadać im nowy design i blask, nie tracąc autentycznego charakteru i tożsamości tego miejsca. Bo przecież każde miejsce to jakaś historia. Nie można nagle wjechać z ekipą remontową i całkowicie przekształcić w coś całkiem innego.
Traffic design zmienia identyfikację wizualną lokalnych firm.
Niejeden sklepik czy zakład usługowy w Gdyni zyskał nowy szyld. Za każdym razem, gdy ludzie z Traffic Design projektują coś, to nawiązują do historii tego miejsca. Rozmawiają z właścicielami o tym, jak to było gdy zaczynali. Dzięki temu oddają charakter lat 90’ a nawet czasy PRL.
Zmiana identyfikacji nie dotyczy tylko prywatnych firm. Ośrodki kultury i placówki edukacyjne również zyskują nowy design, dzięki pracy zespołu Traffic Design. Na tym chyba polega siła teamu z Gdyni. Potrafią dotrzeć do każdego. Od właścicieli małych firm, po władze samorządowe.
Instalacje Traffic Design
Traffic Design tworzy instalacje kulturalne nawiązujące do lokalnych legend. Jedna z nich mówi o dawnych olbrzymach zamieszkujących Kaszuby. Pod wpływem tej opowieści ekipa stworzyła rzeźbę starodawnej kobiety – olbrzyma.
Są również instalacje na obiektach publicznych, np. na przedszkolach. Dzieci, które uczęszczają do Przedszkola nr 16 codzienne są witane przez sympatycznego jamnika. Wcześniej szyld, będący jednocześnie instalacją otrzymał Żłobek Niezapominajka.
Fajnym projektem są również instalacje, które jednocześnie mają jakiś wymiar praktyczny. Takim pomysłem są rzeźbiarskie hotele dla owadów. Stanęły na terenie gdyńskich placówek edukacyjnych. Dzięki temu Traffic Design promuje nie tylko dobry design, ale również postawę proekologiczną.
Instalacją, która zachęca do spacerów i aktywnego trybu życia jest Ława, zaprojektowana przez Filipa Kozarskiego. Projekt wzbudza zainteresowanie i zachęca, żeby się przejść po tytułowej ławie. Odważniejsi mogą również z niej zjechać i przypomnieć sobie beztroskie czasy dzieciństwa. Takie projekty na pewno zabijają nudę i pobudzają kreatywność.
Kto pracuje w Traffic Design?
Zespół Traffic Design to zgrany team, w którym każdy daje z siebie to, co ma najlepsze.
- Monika Domańska
COO & PR
monika@trafficdesign.pl - Natalia Wielebska
Rozwój & Edukacja
natalia@trafficdesign.pl - Rafał Kołsut
Fotograf
rafal@trafficdesign.pl - Michał Lech
New Business
michal@trafficdesign.pl - Jacek Wielebski
Kurator & Grafik - Renata Maj
Projektantka
renata@trafficdesign.pl - Paweł Wiśniewski
Projektant & lider Szwagronu
pawel@trafficdesign.pl - Eugenia Tynna
Projektantka
eugenia@trafficdesign.pl
Monika skończyła socjologię na Uniwersytecie Gdańskim, później studiowała w Londynie. Michał, również studiował socjologię za granicą. To podejście socjologiczne niewątpliwie widać w projektach przygotowywanych przez Traffic Design, które urozmaicają krajobraz miasta, a także nie raz zmuszają przechodniów do myślenia. Wśród założycieli organizacji jedynie Jacek, kurator projektu, jest po gdańskiej ASP.
Ekipa Traffic Design to bardzo przemyślany zespół. Każdy ma przydzielone zadania i daje z siebie to, co ma najlepszego. Dzięki temu z roku na rok realizują coraz więcej projektów i mają coraz więcej partnerów biznesowych. Są dobrym przykładem tego, że da się. Niejeden czołowy polski narzekacz siedzi i twierdzi, że w tym kraju ciężko cokolwiek zrobić. Traffic Design dzięki swojej determinacji robi coś, co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwe.
A najważniejsza jest proaktywność i pasja. Najfajniejszym dowodem ich pasji jest projekt, w którym charytatywnie odnowili zakład szewski staruszka, któremu groziło bankructwo. A jego problem polegał tylko na tym, że nie potrafił się dobrze wizualnie zareklamować. Co więcej – nawet nie było widać, że w tym budynku jest zakład szewski.

Jak powstało Traffic Design?
Stowarzyszenie zostało założone w 2011 roku przez Monikę Domańską, Michała Lecha i Jacka Wielebskiego. Ciekawe jest to, że team starał się wówczas o grant, z którego mógłby rozkręcić temat. Nie otrzymali jednak grantu, a mimo to nie tracili wiary w swój projekt.
Postanowili szukać inwestorów na własną rękę. I tą determinację widać po dzień dzisiejszy, mimo, że Traffic Design działa już od ponad dziesięciu lat. Dzisiaj oprócz działalności NGO, TD prowadzi również własny sklep internetowy. Można tam kupić oryginalne grafiki zaprojektowane przez team.
Co oferuje Traffic Design dzisiaj?
Jak sami piszą na swojej stronie www:
Wchodzimy we współpracę z samorządami, deweloperami, organizacjami pozarządowymi, markami i uczelniami. Nie boimy się nowych wyzwań i chętnie eksplorujemy nieznane obszary.
Projektujemy:
/ szyldy
/ murale
/ projekty fasad (realizowane również w ramach termomodernizacji)
/ oznaczenia: numeracja, nazwa ulicy
/ bramy
/ kraty
/ kratki wentylacyjne/odpływowe
/ balustrady
/ poręcze
/ oświetlenie
/ skrzynki pocztowe
/ wyposażenie dodatkowe: budki lęgowe
/ propozycje rozwiązań dla konkretnych przestrzeni lub budynków
/ projektowanie graficzne w przestrzeni publicznej
/ rzeźby
/ instalacje artystyczne
/ ławki
/ śmietniki
/ latarnie
/ stojaki rowerowe
/ poidełka
/ wyposażenie rekreacyjne
Przygotowujemy różnorodne warsztaty w tym dla urzędników, pracowników firm i innych grup osób mających wpływ na wygląd przestrzeni publicznej. Redagujemy i wydajemy publikacje edukacyjne. Współpracujemy z uczelniami, dzielimy się wiedzą na konferencjach.
- / dobre praktyki projektowe
- / ład i estetyka w przestrzeni publicznej
- / placemaking – jak tworzyć przyjazną przestrzeń publiczną
- / publikacje dotyczące działań w przestrzeni publicznej
- / aktywizacja społeczności lokalnej
- / fotografia architektury
- / warsztaty i wykłady dla studentów
Komunikacja marek, projektowanie graficzne
Miejskie inspiracje przekładamy na projekty identyfikacji wizualnej i kreatywne strategie marketingowe:
- / strategie komunikacyjne
- / projektowanie graficzne
- / działania skierowane do społeczności lokalnej
- / rozwiązania w duchu społecznej i kulturalnej odpowiedzialności biznesu
- / planowanie i produkcja wydarzeń
- / produkcja contentu
- / wsparcie PR i działania medialne
Ich wachlarz umiejętności jest imponujący. A to wszystko dlatego, że sami od podstaw stworzyli organizację NGO, która przez dekadę istnienia zdobyła ogromne doświadczenie na wielu polach.
Jeśli więc czytasz to i jesteś studentem lub początkującym grafikiem, to zobacz jak wiele można osiągnąć własnymi siłami i ze zgraną ekipą. Traffic Design urósł do rangi ekipy, która obecnie wchodzi w rolę mentora designu w lokalnej społeczności.
Ale ta cała wiedza i doświadczenie nie przyszły z dnia na dzień. Wiele osób nie realizują swoich marzeń, ponieważ zrażają się początkowymi niepowodzeniami lub przytłacza ich ogrom zadań i obowiązków. Traffic Design również przechodził przez wiele kryzysów i niepowodzeń. Już pierwszy krok, jakim były starania o grant okazał się niewypałem. A mimo to istnieją i działają. Zmieniają oblicze swojego miasta i okolicznych.
Fajne jest też to, że w zasadzie ciężko nazwać zawód, jaki uprawiają. Są na tyle elastyczni w swoich kompetencjach, że odnajdą się w każdej sytuacji. Niech to będzie też wskazówka dla tych, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy lub chcą zmienić zawód. Obecnie rynek pracy jest tak dynamiczny, że ciężko nadążyć za zmianami. Najlepiej robić swoje i chwalić się swoimi projektami gdzie się da. Jeśli ktoś wyprosi cię drzwiami, to wchodź oknem. Taką strategię stosowało Traffic Design. A dziś to do nich dzwonią inwestorzy i samorządowcy.
To też cenna nauka dla wielu freelancerów. Przede wszystkim trzeba być cierpliwym i wytrwałym. I robić swoje.