Jeśli jeszcze nie wiesz, po co tworzy się thumbnails w Digital Paintingu i co to w ogóle jest, to przeczytaj wpis!
Co to i po co thumbnails w digital paintingu?
Thumbnails to po prostu miniaturki enviro, które tworzy się jako taki pierwszy szkic. Jeśli jest do zrobienia wiele środowisk, to można je wstępnie naszkicować, żeby pomysły nie uciekły z głowy. Później koncepciarze przypinają sobie z rogu taką ściągę i jadą z koksem, to znaczy z tworzeniem.
Zadaniem thumbnails jest pobudzenie głowy do wymyślania kreatywnych pomysłów oraz zapisanie ich, żeby nie uciekło. Ponadto jest to też fajne ćwiczenie na rozruszanie ręki, zanim przejdzie się do ostrego malowania.
Thumbnails mają więc bardzo ważną funkcję, za ich pomocą koncepciarze tworzą concept art enviro. Już na poziomie miniaturek obmyślają charakter i nastrój panujący enviro. Inny nastrój bije przecież od sielskich łąk, pełnych rusałek i elfów. Inaczej jest w kanionie będącym mieszkaniem behemotów, a jeszcze inaczej w mrocznym Inferno lub w Nekropolii.
A czy zabawa w thumbnails jest niezbędna?
Tak, tak i jeszcze raz tak! Nawet, jeśli wiesz, w jakim klimacie będzie powstawać enviro, to musisz zadbać o to, aby widoczki były ze sobą spójne. Jeśli rysujesz chawirę behemotów, których środowisko może być dość monotematyczne, to warto, aby było spójne. Dopiero, jeśli stworzysz kilka miniaturek i je porównasz, to zobaczysz czarno na białym, czy całość ze sobą współgra.
A jeśli robisz różnorodne enviro? Raz Nekropolia, raz Pałac Elfów, a za chwilę Nekropolia? Tym bardziej warto kuć żelazo póki gorące. Na etapie przygotowań masz jakąś pierwszą wizję, jak te widoczki mają wyglądać. Takie świeże intuicyjne pomysły często są najfajniejsze. Naszkicuj je na thumbnailach i sięgnij, kiedy przyjdzie na nie kolej.
Możesz też zrobić kilka thumbnaili dla jednego enviro. Dzięki temu porównasz kilka swoich pomysłów i wybierzesz najlepszy.
Jak robić miniaturki? Najważniejsze zasady:
Zacznij od zrobienia kilku prostokątów. Na każdym z nich zrób zarys tego, co ma być w enviro. Szkicuj tylko w szarości, większymi, kanciastymi brushami i najlepiej zmniejsz Transfer na tyle, na ile możesz. Nie skupiaj się na detalach! Przyjdzie na nie czas później. Teraz zastanów się, jakie elementy chcesz umieścić i w jaki sposób je skomponować. Zrób też w skali szarości wstępny walor. Nawet nie masz pojęcia, jak to ułatwia późniejszą pracę. To co z przodu, niech będzie ciemniejsze. Im dalej, tym jaśniej. Na pierwszym planie możesz zaznaczyć jakiś bardziej ogólny detal. Z tyłu to nie warto się w to bawić w ogóle.
Czym malować?
Możesz wybrać gruby kanciasty brush, albo tworzyć geometryczne kształty (np. narzędziem Lasso wielokątnego). W przypadku rysowania geometrycznymi kształtami, możesz rozplanować kompozycję, a dopiero później decydować czy to chata druida czy pogarbiony behemot.
Jak przejść od thumbnaili do gotowego enviro?
Kiedy już wybierzesz thumbnaila, na którym będziesz się wzorował, to wytnij go, odpal w okienku obok jako wzór i zacznij malować. Zacznij od szybkiego szkicu, w którym zaznaczysz horyzont i największe elementy, np. góry. Później przejdź do mniejszych elementów. Pod szkicem nałóż nową warstwę i zacznij nakładać kolory. Tu będzie przydatna twoja miniaturka. Dzięki niej przypomnisz sobie, jak miał być rozplanowany walor i światłocień.
Gdzie możesz dowiedzieć się więcej o enviro i thumbnails?
Możesz samodzielnie eksperymentować w oparciu o tutoriale z internetu. Jeśli jednak interesuje cię profesjonalne, usystematyzowane podejście do tematu, to możesz zdecydować się na kurs Concept Art. Możesz dobrać sobie bloki, które najbardziej cię interesują. Możesz na przykład wybrać moduł LAC Projektowanie Środowisk. Tam będziesz tworzył mnóstwo miniaturek, które przerodzą się w odjechane projekty.
Jeden blok tematyczny w Concept Art trwa 6 tygodni. To optymalny czas, żeby rozkręcić swoją kreatywność i poczuć klimat.
Dla najbardziej zaawansowanych koncepciarzy, przygotowaliśmy kurs Zaawansowany Concept Design (ACD). Na tych zajęciach pracujemy już na budowaniu twojego portfolio. Poza tym, chętnie dzielimy się własnym doświadczeniem. Wskazujemy, jakie są różnice i wymagania w poszczególnych branżach. Uczymy również, jak prezentować swoje pomysły tak, aby współpracownicy uwierzyli w nasz pomysł i chcieli go zrealizować. O przyjęciu na Zaawansowany Concept Art decyduje selekcja portfolio.
To jest chyba najważniejsze: nauczyć się nie tylko dobrze projektować, ale także uwierzyć w swój pomysł i umiejętnie go sprzedawać innym. Konkurencja w branży kreatywnej jest coraz większa, dlatego warto być pewnym siebie i jednocześnie zdolnym graczem na rynku.