You are currently viewing Tekstury w Digital paintingu

Tekstury w Digital paintingu

Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z digital paintingiem, to ten wpis jest dla ciebie! Poniżej znajdziesz kilka najważniejszych zasad i dowiesz się, jak nadawać tekstury w digital paintingu. Także rozsiądź się wygodnie i przejdź do wpisu!

Zasada nr 1: Nie idź na skróty

Kiedy otwierasz program graficzny i widzisz milion okienek i opcji do wyboru, to możesz się przerazić. Nie wiesz początkowo, jak zabrać się za tworzenie tekstury w digital paintingu. Z pomocą przychodzi czasem Internet, w którym możesz znaleźć gotowe brushe teksturowe typu: trawa, włosy, tkanina, futro itp. Czy to dobry pomysł?

Nie! Nie! I jeszcze raz: NIE! Nie waż się tego robić! Jeśli zaczniesz naukę od tej strony, to ciężko ci będzie później przejść na profesjonalny level.

W digital paintingu i teksturach nie ma drogi na skróty. To tak, jakbyś malował tradycyjnie pędzlem na płótnie. I nagle byś wpadł na pomysł, że nie chce ci się malować tysiąca kudłów na głowie człowieka. Przecież możesz namalować raz mały wycinek, skserować i poprzyklejać na całej głowie… teraz czujesz bezsens takiego pomysłu? Na takiej zasadzie właśnie działają gotowe brushe z Internetu.

Nie wolno ci tego robić. Każdą powierzchnię powinieneś nakładać dokładnie i od początku. Jasne, możesz sobie zrobić małe ściągi przypominające, jakich pędzli używać, do jakich tekstur. Możesz sobie przygotować małe kulki z daną fakturą i zapisać je w poukładanych folderach. Ale niech za każdym razem tekstura będzie nakładana dokładnie i od początku. Dzięki temu nauczysz się wielu ustawień a twoje tekstury będą coraz ciekawsze.

Zasada 2: Dokładnie poznaj pędzle

Żebyś mógł świadomie używać pędzli i tworzyć swobodnie tekstury w digital paintingu, musisz dobrze znać dostępne narzędzia.

Brush kółko – do wszystkiego

Na początek przetestuj podstawowy brush kółko. Jest najbardziej uniwersalny i dobry do ćwiczenia pierwszych ruchów. Jest dostępny w każdym możliwym programie graficznym do digital paintingu oferuje wiele możliwości – nadaje się do szkicowania, cieniowania, mieszania kolorów, malowania twardych i miękkich krawędzi. Z jego pomocą można uzyskać zarówno perfekcyjnie gładkie plamy koloru jak i efekt bardziej „szkicowy”.

Prawda, że brzmi fajnie? To z tym pędzlem poczujesz się, jakbyś malował na zwykłym płótnie i nabierzesz wprawy i pewności.

Zauważ, że już nawet za pomocą najprostszego pędzla, możesz tworzyć dowolne tekstury, w zależności od pociągnięć pędzla. Przypomnij sobie podstawowe zasady tworzenia faktury w rysunku lub w malarstwie i spróbuj przenieść to do programu graficznego.

Tylko z takim podejściem, nauczysz się tworzyć realistyczne tekstury w digital paintingu.

Prostokątny brush – do twardych krawędzi i kładzenia koloru

To dobre narzędzie, jeśli chcesz nadać swojej pracy bardziej artystyczny, malarski klimat. Praca wychodzi wówczas nieco rozmazana, ale klimatyczna i artystyczna. Jeśli czujesz, że jest za bardzo rozmazana, zawsze możesz nałożyć kilka dodać detal okrągłym pędzlem i będzie git.

Zasada 3: Naucz się obserwacji tekstur w realu

Fajnym ćwiczeniem jest obserwacja tekstur w rzeczywistości i przeniesienie ich do digital paintingu. Zadaj sobie kilka pytań:

Z czego zbudowana jest dana tekstura?

Jeśli zabierasz się za rysowanie włosów, to pogap się chwilę na kudły twojego brata. (Może lepiej go uprzedź o tym, żeby rozumiał, dlaczego tak się na niego gapisz). W jaki sposób układają się kosmyki włosów? Czy układają się w różnych kierunkach, czy w podobnym?

A futerko twojego psa lub kota? Jak gęsto układają się jego włoski? (Na futrzaka możesz się patrzeć bardziej bezkarnie niż na brata, więc więcej dostrzeżesz 🙂 ). Jeśli bardzo chcesz, to możesz zrobić zdjęcie danej tekstury i spróbować ją łopatologicznie przerysować w programie graficznym.

Jak odbija się światło?

Jeśli obserwujesz szklany dzbanek lub kryształową kulę, to dostrzeżesz na nich mnóstwo blików i jasnych plam. W zasadzie zobaczysz cały pokaz gry światłocienia. Jeśli jednak obserwujesz gruby wełniany szal, to zauważysz tam spokojne obszary cienia i elementy jaśniejsze. Zwracaj na to uwagę, ponieważ gra światła często decyduje o tym, jak odczytujemy teksturę w digital paintingu.

Jak rozszczepia się światło na teksturze?

I to jest trudniejszy level, szczególnie dla osób, które do tej pory siedziały wyłącznie w rysunku i nie miały takich dylematów. Na swoich rysunkach przedstawiały wszystko w szarościach. Osoby, które bawiły się już w malarstwo tradycyjne, wiedzą o co chodzi. Jeśli masz metalową kulę, wystawioną do słońca, to jakie barwy widzisz? Wszystkie! W miejscach skupienia światła masz wiele kolorów, lub odbijają się wręcz przedmioty będące w pobliżu tej kuli. Musisz to wszystko zaznaczyć w teksturze w digital paintingu – tylko wtedy będzie to wyglądało realistycznie.

Zasada nr 4: Ćwicz!

To zasada uniwersalna, powtarzana jak mantra. Niektórzy mają już jej dość, ale niepotrzebnie. Dzień bez ćwiczeń dniem straconym. Jeśli więc zależy ci, żeby być mistrzem digital paintingu, to przeznacz przynajmniej 15 min na malowanie. Tu liczy się tylko i wyłącznie systematyczność. Za czasem zobaczysz, że twoje tekstury w digital paintingu są coraz bardziej realistyczne. I nie będziesz już musiał tłumaczyć oglądającym twoje obrazy, czy to kudły twojego brata, czy futro psa. Sami rozpoznają 🙂