You are currently viewing Rysowanie rzutów wnętrz w aplikacji PROCREATE:

Rysowanie rzutów wnętrz w aplikacji PROCREATE:

Aplikacja PROCREATE jest narzędziem dostępnym dla posiadaczy iPadów, oferującą szeroką gamę możliwości rysunkowych. Jako, że zawiera bogatą paletę pędzli, którymi możemy się posługiwać, daje nam możliwość tworzenia prac zarówno realistycznych, jak i o charakterze graficznym.

NIE ZNASZ JESZCZE APLIKACJI PROCREATE?

A MOŻE JESTEŚ JEJ NOWYM UŻYTKOWNIKIEM?

WSZYSTKIE INFORMACJE POTRZEBNE NA STARCIE ZNAJDZIESZ TUTAJ: 

W tym artykule dowiesz się jak narysować wnętrze – widziane od góry – pełne kolorów i tekstur!


ABY DOWIEDZIEĆ SIĘ JAK STWORZYĆ REALISTYCZNE FAKTURY MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH kliknij
TUTAJ!

Jeśli dotarłeś już tutaj, najprawdopodobniej już wiesz jak prawidłowo przedstawiać konkretne materiały.
Teraz dowiesz się jak odpowiednio używać poszczególnych z nich. W dzisiejszej lekcji będziemy używać takich jak drewno, kamień, czy glazura. Ważna będzie również umiejętność operowania światłem i cieniem w rysowanej przestrzeni. 

Wszystkie etapy tworzenia takiej ilustracji przedstawię Ci krok po kroku. A więc, zaczynajmy!


1. PĘDZLE I FAKTURY:

DREWNIANE DESKI

DREWNIANE SŁOJE

SZKŁO

GLAZURA SZKLIFIONA

PŁYTKI PODŁOGOWE

PŁYTKI ŚCIENNE 

Zestawiając ze sobą 6 najczęściej wykorzystywanych faktur, łatwo możemy zauważyć, że cechują się odmiennymi właściwościami. W związku z tym, do ich przedstawienia we wnętrzu będziemy potrzebowali różnych pędzli. W tym artykule skupimy się na kilku najważniejszych z nich:

TECHNICAL PEN:
ŚWIETNIE NADAJE SIĘ DO RYSOWANIA DOKŁADNYCH KONTURÓW WYSTĘPUJĄCYCH ELEMENTÓW I OBRYSÓW ŚCIAN. SPRAWDZI SIĘ RÓWNIEŻ DO BIAŁYCH REFLEKSÓW PODKREŚLAJĄCYCH ŚWIATŁO.

MM LINES:
DOSKONAŁY DO TWORZENIA PODRYSU I DELIKATNYCH KONTURÓW MEBLI.

KOPIK MARKER:
PĘDZEL SŁUŻĄCY MODELOWANIU – TWORZENIU SMUG ŚWIATŁA I CIENIA.
NAJCZĘŚCIEJ STOSOWANY DO WYKOŃCZENIA PREZENTOWANEJ POWIERZCHNI.

ROZPYLACZ – MACHNIĘCIA:
IDEALNY DO TWORZENIA FAKTURY DYWANÓW, A TAKŻE PRZEBARWIEŃ KAMIENI.

SZKICOWANIE – KREDKA ARTYSTYCZNA:
ZDECYDOWANIE NAJLEPSZA DO IMITOWANIA FAKTURY BETONU I KAMIENIA.

AEROGRAF – MIĘKKI PĘDZEL:
ŚWIETNIE SPRAWDZA SIĘ PRZY MODELOWANIU PREZENTOWANYCH ELEMENTÓW.
NAJCZĘŚCIEJ WYKORZYSTYWANY DO TWORZENIA BAZY W FAZIE CIENIOWANIA. 

Pędzle takie jak TECHNICAL PEN oraz KOPIK MARKER są dostępne online do pobrania za darmo pod następującymi linkami:
TECHNICAL

KOPIK

Pędzel MM LINES jest dostępny do pobrania online za drobną opłatą 4,10€ pod linkiem:

MM LINES

Pozostałe pędzle znajdują się w podstawowej bibliotece.


2. WARSTWY:

Jeśli podstawowe informacje na temat narzędzi, którymi będziemy się posługiwać są już jasne, przejdźmy do podstawowych ustawień.

Wykonujac nasz rysunek musimy stworzyć nowe płótno, ponieważ będziemy pracować na wielu warstwach, tak aby poszczególne etapy zostały rozdzielone, oraz by umożliwić sobie dostęp do ich edycji w każdym momencie. 
Dla uzyskania obrazu w dobrej jakości, zlecam używać sporych wymiarów płótna. (Jednak nie zbyt dużego – ograniczy to nam ilość dostępnych warstw – uzależnionej od modelu i pamięci IPada, którym dysponujemy). 
Jednym z lepszych wymiarów będzie:  4961×3508 px  i 450 DPI.

(Jeśli twój iPad ma mniejszą ilość pamięci zmniejsz wielkość DPI – jednak staraj się nie przekraczać jej poniżej 300!) 

Lepszym wyborem będzie również Profil Kolorów ustawiony jako CMYK.


3. OBRAZEK REFERENCYJNY:

Do rozpoczęcia rysowania rzutu wnętrza potrzebujemy bazy referencyjnej, która pozwoli nam zachować prawidłowe proporcje.

I. Wybierz obrazek z przykładowym ustawieniem i dodaj go do obszaru roboczego (pamiętaj, aby wypełniał możliwie największą jego część).

II. Wejdź w menu warstw i ustaw przeźroczystość nowo utworzonej warstwy na 30%.


Wstawiając obrazek wybierz go z biblioteki zdjęć bądź plików. Najlepiej gdy jest on w postaci czarno – białej.
Co ważne – NIE musi on być w doskonałej jakości, ponieważ my utworzymy nowy rysunek o znacznej rozpiętości.


4. TWORZENIE PODRYSU:


I. Gdy obrazek referencyjny jest już gotowy do użytku, w menu warstw dodaj kolejną warstwę
Aby to zrobić użyj znaku „+” po prawej stronie menu.

Pamiętaj, że nowa warstwa musi znaleść się ponad importowanym obrazem, ponieważ to na niej powstanie tytułowy podrys.


PRACA Z WARSTWAMI:

Tworzenie nowych warstw jest niezbędne przy rysowaniu obiektów pod i ponad wcześniej utworzonymi warstwami zawierajacymi już jakieś elementy.
Wyobraź sobie ze narysowany parkiet i wastwę z sofą powyżej. Aby narysować jej cień na posadzce – nowa warstwa miedzy nimi nada się świetnie!

II. Wybierz nową utworzoną warstwę i w ustawieniach obszaru roboczego włącz opcję „Linia Pomocnicza”.

Dzięki temu na całym obszarze utworzy nam się siatka lini prostopadłych do siebie. Będą one prostować narysowane przez nas linie, tak abyśmy w prostszy sposób uzyskali upragniony efekt. 

Aby wspomaganie mogło zadziałać na warstwie, na której będziemy pracować, musimy w menu warstw wybrać jej opcje i włączyć „wspomaganie rysowania” 


III. Do stworzenia obrysu ścian, okien i drzwi będziemy używać pędzla TECHNICAL PEN ze względu na jego ostre krycie i krawędzie tworzonej kreski. Ustawiamy krycie ( po lewej stronie ekranu) na 100%, dostosowujemy wielkość pędzla, ustawiamy kolor na czarny i zaczynamy obrysy.


Rysując obrysy pamiętaj by dokładnie domykać brzegi i krawędzie ścian, jeśli będą między nimi luki, nie uda nam się wykorzystać wypełniania przestrzeni kolorem!


IV.  W tym etapie zajmiemy się wypełnianiem obrysów czarnym kolorem.

Aby to zrobić należy przytrzymać okrąg po górnej prawej stronie ekranu, następnie przeciągnąć go i puścić w przestrzeni którą chcemy wypełnić. Aby uniknąć niechcianych białych ramek podczas wypełniania obrysu, kiedy już najedziesz kolorem na miejsce które chcesz wypełnić, aplikacja powinna automatycznie wypełnić obrysowanią przestrzeń znajdująca się w jej zasięgu.


Po wypełnieniu docelowej przestrzeni przejedź palcem delikatnie w prawo. To pozwoli zasugerować aplikacji dokładność pokrycia i uniknąć białych ramek.

V. Kiedy obrys ścian konstrukcyjnych i działowych jest już gotowy, pora przejść do umeblowania wnętrza.

Aby zrobić to prawidłowo ustalamy skalę, która w nim występuje. Pozwoli to nam odczuć rzeczywiste wymiary znajdujących się tam mebli.

W tym celu – w narzędziu  Czynności należy Edytować Linię Pomocniczą Rysowania.

Aplikacja otworzy nam nowe okno wraz z wcześniej utworzoną siatką. 


Punkt centralny
ustawiamy w dolnym narożniku łóżka sypialnianego ze względu na jego charakterystyczne wymiary – długość 2m.
Za długość boku kwadratu z której składa się siatka przyjmujemy 1m i ustawiamy w ten sposób, by dwa z nich zmieściły się w bocznej krawędzi łóżka. 

VI. Gdy udało nam się już ustawić skalę rysowanego wnętrza, pora ukazać jego wystrój

W tym celu musimy wyłączyć opcje wspomagania rysowania, co pozwoli nam uzyskać linie inne niż tylko te proste. 

Pamiętaj, ze przez cały ten czas poruszaliśmy się na tej samej warstwie służącej tworzeniu podrysu!
Do rysowania umeblowania  STWÓŻ NOWĄ WARSTWĘ,  
która pozwoli nam w fazie finalnej wyłączyć szkicowy podrys!

Pędzel, który wykorzystamy w tym etapie, to MM LINES:


Rysując umeblowanie, warto pamiętać, że nie wszystkie jego elementy są wasze takie same.
Jeśli przedstawiamy łóżko, warto wyposażyć je we więcej niż 1-2 poduszki, zawinięta pościel również będzie wyglądała atrakcyjniej.

Zwróć uwagę również na wierzchołki mebli, nie zawsze będą one kanciaste. Wiele umywalek bądź szafek projektowana jest w oparciu o zaokrąglone narożniki.

W wyposażeniu kuchennym zaś, warto odrysować przedmioty codziennego użytku, choćby talerzyki, ściereczki lub deskę do krojenia.



Jeśli podczas tworzenia obrysów potrzebujesz narysować prostą linie, zamiast wyłączać i włączać wspomaganie wypróbuj następującą wskazówkę:

Narysuj linie o kierunku i długości jaką chcesz osiągnąć, a następnie przytrzymaj Pencil chwilkę w miejscu docelowym. Aplikacja powinna skorektować i wyprostować narysowaną przez ciebie linię. 

Wskazowka działa również w odniesieniu do innych kształtów, takich jak: koło, łuk, kwadrat itp.




KOPIOWANIE OBRYSÓW:
Przejdźmy teraz do obrysu jadalni. Zauważ, że stół otoczony jest wieloma takimi samymi krzesłami. Zatem nie musimy tracić czasu rysując je pojedyńczo; narysujemy tylko jedno a nich, a pozostałe skopiemy i ustawimy według naszych preferencji.
Pamiętaj, że elementy wystroju wnętrza nie muszą odzwierciedlać dokładnego ułożenia z podrysu,  możesz je edytować, przesuwać, powielać itp.

Narysowane krzesło zaznacz za pomocą narzędzia na górze po lewej stronie;

Następnie w menu opcji na dole ekranu wybierz „Przyciąganie” i włącz opcję „Magnetyka” – to pozwoli nam przesuwać zaznaczony element w kierunkach po prostych liniach – u nas –  wzdłuż stołu. 

Skopiowane elementy możesz obracać za pomocą zielonej kropki na górze zaznaczenia danego obrysu.

Uwaga!
Powielane elementy wkleją się każdy na nowej oddzielnej warstwie! To ułatwi ich pojedynczą edycję, jednak pamiętaj by po zakończeniu rysowania spłaszczyć je do jednej warstwy razem z resztą mebli!

Przyłóż jeden palec do najwyższej warstwy, drugi zaś do najniższej (u nas tej z resztą mebli) i dynamicznym ruchem przeciągnij je do siebie.

Wszystkie z wymienionych technik przedstawiania przytulnego wnętrza możesz wykorzystywać dowolnie w wykończeniu całego wyposażenia domu. 

Gdy obrys jest gotowy wyłącz widoczność warstwy zawierającej podrys.


5. SALON – POSADZKA:

I. Jak możesz zauważyć na ilustracji obok – mamy możliwość zmiany nazwy warstw. Jest to przydatne, by nie pogubić się w tematyce każdej z nich i łatwo odnajdywać szukane elementy.

Stwórz nową warstwęPosadzka – i przesuń ją pod warstwy podrysów. Jak sama nazwa wskazuje, zajmiemy się teraz rysowaniem posadzki we wnętrzu.

Pierwszym ruchem, jaki wykonamy będzie zaznaczenie powierzchni, którą pokrywa posadzka. Mówimy oczywiście o powierzchni pokrytej jednym rodzajem posadzki.
 

W widoku posadzki widzimy wiele elementów, które się na niej znajdują – je będziemy rysować w kolejnych krokach – zatem zaznaczając jej powierzchnię musimy usunąć tę zawierającą się w pozostałych meblach.

Gdy zaznaczysz obrys posadzki, przełącz opcje zaznaczenia z „dodaj” na „usuń” i zaznacz powierzchnie niechcianych elementów. Będą się one po kolei usuwać z wybranego obszaru.


Mając już wybrany obszar posadzki włącz opcję pędzla wśród narzędzi po prawej stronie górnego menu. Następnie z biblioteki kolorów wybierz kolor posadzki i wypełnij nim zaznaczoną przestrzeń.
Pamiętaj by kolor był ciemniejszy od oczekiwanego! Podczas tworzenia jej faktury zostanie ona znacznie rozjaśniona!

 

II. Chcąc nadać posadzce wygląd drewnianych paneli, musimy podzielić ją na powierzchnie, jakie zajmują pojedyńcze z nich i dodać odpowiednie przebarwienia oraz słoje.
Aby to zrobić, należy włączyć wspomaganie rysowania na aktywnej warstwie – tej na której pracujemy. 

Musimy również pamiętać o odpowiedniej skali. Jeśli stół, który stoi w jadalni ma ok. 1m szerokości, to zmieścimy w nim ok. 5-6 paneli.
Takie skalowanie pozwoli nam odpowiednio dobrać wielkość odstępów miedzy pionowymi liniami, które wykorzystamy.

Do rysowania pionowych lini będziemy wykorzystywać ustawiony na mały rozmiar pędzel TECHNICAL PEN.

Ponad warstwą posadzki, na której znajduje się baza w postaci koloru dodaj kolejną warstwę, na której znajdą się wcześniej wspominane podziały. Ułatwi to stworzenie bardziej realistycznych efektów.
Włącz wspomaganie rysowania!

 



Po narysowaniu pionowych podziałów w odpowiedniej skali – zajmiemy się tymi poziomymi. Aby uzyskać efekt paneli ułożonych w zakładkę – tak jak ma to miejsce w rzeczywistości – rysuj podziały co drugą wolną przestrzeń w odległości ok. 1m  od siebie (optymalna długość jednego panelu) o przeskoku połowy jego długości. 

Kiedy podziały paneli pojawią się na całej powierzchni podłoża, powiel otrzymaną warstwę
Aby to zrobić w menu warstw przesuń palcem w lewo na powierzchni warstwy wypisanej na liście.  Spośród trzech opcji, które się pijawią wybierz tą odpowiedzialną za kopiowanie. Utworzy się wyżej nowa warstwa zatytuowana tak samo. Możesz zmienić jej nazwę by uniknąć późniejszych pomyłek. 


Edytuj nowo utoworzoną warstwę klikając w symbol „N” obok jej nazwy na liście. Następnie wybierz opcję rozjaśnienie. W ten sposób skopiowane wcześniej narysowane ciemne podziały staną się jasne.
Jasne refleksy, które z nich stworzymy, będą odpowiadać za odbicie światła na posadzce. 

Aby uwydatnić cienie które schowały nam się pod jasną warstwą, musimy ją przesunąć w kierunku padającego światła.
Z rzutu, który rysujemy wynika, że oświetlenie wpadające przez okna, będzie kierowało się z lewej górnej strony, zatem musimy przesunąć warstwę lekko w tę samą stronę.
Jasne linie muszą stykać się z ciemnymi znajdującymi się pod nimi. 

Więcej o rysowaniu drewnianej posadzki dowiesz się TUTAJ:

III. Kolejnym krokiem będzie dodanie przebarwień pojawiających się w drewnie. Do tego potrzebujemy nowej warstwy, którą przesuwamy miedzy tło a podziały panelowe.
Będziemy posługiwać się pędzlem imitującym marker – KOPIK MARKER. W zależności od intensywności przebarwień zmniejszamy i zwiększamy rozmiar i krycie pędzla. 


Chcąc rysować przebarwienia wyłącznie na przestrzeni, która zajmuje posadzka, wykorzystamy warstwę, na której znajduje się jej tło. W menu opcji tej warstwy kliknij opcje „wybierz„. Zaznaczy się wówczas obszar zajmowany przez rysunek na tej warstwie – kolor tła. Następnie wybierz wyższą wystawę – „Przebarwienia”, na której chcesz je narysować. Wraz z wybraniem pędzla zablokuje się obszar na którym będziesz rysować – powierzchnia posadzki. 

Najpierw rysujemy ciemniejsze smugi, później jaśniejsze. Włączamy wspomaganie rysowaniaNastępnie dodajemy kolejne smugi już pod innymi kątami wyłączając to wspomaganie. 

IV. Kolejnym krokiem będzie wyrysowanie słojów drewnianych na panelach podłogowych. Tworzymy nową warstwę ponad tą zawierającą przebarwienia, zmieniamy pędzel na TECHNICAL PEN (lub inny imitujący cienkopis w bibliotece podstawowej) i ciemniejszym odcieniem rysujemy słoje. 
Tę samą czynność powtarzamy używając jaśniejszego odcienia.


6. SALON – UMEBLOWANIE:

SOFA:

I. Schemat działania będzie taki sam jak w przypadku posadzki.
Na samym początku tworzymy nową warstwę – najlepiej zatytułowaną nazwą mebla, który w danej chwili rysujemy, oraz etapem jego tworzenia. Warstwa powinna znajdować się ponad wcześniej utworzoną posadzką.
Następnie zaznaczamy obszar jego powierzchni i wypełniamy kolorem dominującym. Pamiętamy by był on ciemniejszy od 
zakładanego finalnie!


Obrysowując sofę, ze względu na jej obły kształt, najlepiej sprawdzi się opcja „zaznaczenie odręczne”

II. Rozpoczynamy cieniowanie. Stwórz nową warstwę powyżej tła sofy, a następnie wybierz tę zawierającą tło i przełącz się na tę odpowiadającą za cieniowanie. Dzięki temu po raz kolejny będziemy mogli rysować wyłącznie po powierzchni sofy.

Nadając sofie cieniowanie musimy zwrócić uwagę na to, z której strony dobiega nam światło – w naszym przypadku są to okna z lewej i dolnej strony arkusza. Z tego powodu tylne części siedzeń na sofie zasłoniete przez oparcia, oraz przestrzenie miedzy nimi będą najbardziej zacienione.
Nadajemy pierwszą delikatną warstwę cienia posługując się pędzlem „KOPIK MARKER”.

III. Kolejnym krokiem będzie nadanie światła, które pada na mebel. Jaśniejszym odcieniem rysujemy prześwity na oparciach sofy, która jest oświetlona najbardziej, oraz lekko rozjaśniamy środki siedzeń. 

IV. Tworzymy nową warstwę. Na niej rysujemy cieniowanie poduszek. Dzięki temu, że znajdzie się ono na warstwie niżej, będziemy mogli dodawać dokładniejsze cienie rzucane przez poduszki na sofę.
Aby to zrobić 
wybieramy pędzel „TECHNICAL PEN (THICC)” – grubszą wersję używanego do tej pory. pozwoli nam on na uzyskanie jednolitej bazy poduszek. Zmniejszając jego rozmiar rysujemy ostre krawędzie tekstyliów.

Aby dodać cieniowanie na samych poduszkach, na liście warstw zaznaczamy tę warstwę i klikamy w opcję „wybierz”. Do cieniowana będziemy używać pędzla „KOPIK MARKER”
Początkowo dajemy lekkie cieniowanie, a następnie jasne refleksy światła od strony okien.

V.  Wzmacniamy cieniowanie na sofie. Wracamy do poniższej warstwy, na której się ona znajduje i przyciemniamy przestrzenie miedzy siedzeniami, narożnikami i pod poduszkami. 
Na koniec białym kolorem o niskim kryciu dodajemy szerokie smugi światła biegnące prosto z okien poprzez kanapę.

DYWAN:

I. Utwórz nową warstwę miedzy posadzką a sofą – pozwoli nam to rysować cała powierzchnię dywanu – również tą znajdującą się pod sofą.
Zaznacz obszar, jaki zajmuje tekstylia i wypełnij go kolorem dominującym

II. Za pomocą pędzla „ROZPYLACZ – MACHNIĘCIA” – dodaj pierwszą warstwę jasnych plam.  Następnie dodaj warstwę ciemniejszych plam o średnim kryciu.
Jasne i ciemne warstwy o różnych kryciach mieszaj ze sobą aż do uzyskania powierzchni imitującej puchaty dywan. 

III. Wyłącz zaznaczenie obszaru dywanu. Za pomocą pędzla „TECHNICAL PEN” postrzęp jego krawędzie aby uwydatnić ich postrzępiony charakter.

STOLIKI KAWOWE:

I. Stwórz dwie nowe warstwy odpowiadające dwóm stolikom kawowym. Chcąc je narysować jako wykonane ze szkła – zaznaczamy powierzchnię pierwszego z nich i wypełniamy kolorem, jaki ma mieć owe szkło. Następnie ustawiamy krycie danej warstwy na 50%.
Przechodzimy na warstwę odpowiadającą za stolik drugi i postępujemy analogicznie.
Miejsce przenikania się obu stolików wyświetli nam się jako bardziej przyciemnione – co miałoby miejsce również w w rzeczywistości spoglądając na szklane płaszczyzny. 

II. Ponad wyżej wymienionymi warstwami tworzymy kolejną, na której będziemy rysować dekorację stolików. W takim miejscu mogą znaleść się drobne czasopisma, małe rośliny, pilot telewizyjny, itp.
Do rysowania dekoracji będziemy używać pędzla „TECHNICAL PEN” –  aby stworzyć równomierne tło, oraz lekkie jaśniejsze przebarwienia.

Po narysowaniu kolorowej bazy, rozjaśnij delikatnie pędzel i narysuj lekkie smugi od strony padania światła.

KOMODA I MEDIA:

I. Aby narysować ostatni element salonu utwórz nową warstwę i zaznacz obszar komody. Wypełnij go docelowym kolorem mebla, a następnie za pomocą pędzla „KOPIK MARKER” dodaj lekkie smugi światła.

II. Za pomocą pędzla „TECHNICAL PEN” ustawionym na kolor czarny obrysuj kształt telewizora. Zmniejsz wielkość pędzla oraz krycie i białym/jasno szarym kolorem dodaj lekkie pociągnięcia wzdłuż ekranu, które pozwolą go uwydatnić na tle ciemnej podstawki. 

III. Pod sam koniec wróć do pędzla imitującego marker i dodaj lekki cień za powierzchnią telewizora. 


7. JADALNIA – UMEBLOWANIE:

STÓŁ:

I. Rozpoczynając rysowanie stołu tworzymy nową warstwę ponad posadzką. Zaznaczamy obszar zajmowany przez stół. Ze względu na jego zaokrąglone narożniki najlepiej sprawdzi się „zaznaczenie odręczne”. Wypełniamy wybrany obszar kolorem dominującym. 


Tworząc wystrój wnętrza pamiętaj by kolorystyka znajdujących się tam elementów była jednolita i spójna !

Unikaj zbyt dużej ilości kolorów i gryzących się ich połączeń.
Staraj się by materiały i kolory tworzyły spójną całość.

II. Chcąc narysować drewniany stół, którego barwa nawiązuje do kolorystyki dywanu, włącz „wspomaganie rysowania” w obecnej warstwie. Pędzlem „TECHNICAL PEN” narysuj podział na poszczególne części. 
Następnie pędzlem „KOPIK MARKER” dodaj pionowe przebarwienia. Najpierw ciemne, później jasne, tak by się wzajemnie przenikały.
Na samym końcu wyłącz wspomaganie i pędzlem „TECHNICAL PEN” dodaj ciemne i jasne słoje.

III. Na samym końcu dodajemy smugi światła dochodzące z jego źródeł jakimi są okna. 
Pędzlem „KOPIK MARKER” o kolorze białym ustawionym na niskie krycie i duży rozmiar – rysujemy dynamiczne pociągnięcia w stronę wspomnianych okien.

KRZESŁA:

I. Tworzymy nową warstwę. Aby zaznaczyć obszar krzeseł wykorzystamy warstwę z bazą posadzki. Przechodzimy na tę warstwę, a następnie w opcjach tej warstwy klikamy „wybierz”. Dzięki temu zaznaczy nam się obszar posadzki – przeciwny do tego który potrzebujemy. Musimy zatem w dolnym pasku kliknąć opcje „odwróć”, a następnie przejść na warstwę „Krzesła”. Wypełniamy obszar krzeseł kolorem dominującym. 

II. Następnie opuszczamy zaznaczony obszar – zawiera on również zaznaczony obszar stołu (gdyż został on usunięty z posadzki, którą wybieraliśmy). Mając wypełniony obszar krzeseł znów wykorzystujemy opcję „wybierz” klikając w tę warstwę, dzięki czemu będziemy rysować już tylko i wyłącznie po ich powierzchni. 

III. Posługujemy się pędzlem „KOPIK MARKER” i dodajemy smugi imitujące drewnianą fakturę. Następnie pędzlem „TECHNICAL PEN” dodajemy słoje. Na sam koniec znów pracujemy pędzlem markerem i białym kolorem ustawionym na lekkie szerokie krycie dodajemy błyski światła.


8. KUCHNIA – POSADZKA:

I. Dodajemy nową warstwę. Zaznaczymy obszar kuchennej posadzki i wypełniamy ją kolorem dominującym. 

II. Kuchenna posadzka będzie wykonana z kamiennych płytek, dlatego będziemy musieli narysować ich podziały. Do tego wykorzystujemy kolejną warstwę powyżej i włączamy w niej wspomaganie rysowania. Posługujemy się pędzlem „TECHNICAL PEN” ustawionym na średnie krycie i niewielką wielkość. 
Początkowo rysujemy ciemne podziały imitujące przerwy miedzy płytkami, następnie jasne ukazujące odbicie światła. W naszym wnętrzu rysujemy je po lewej stronie ze względu na taką lokalizację okien – źródła światła. 

III. Pod koniec dodajemy warstwę pomiędzy bazą a podziałami i pędzlem „KOPIK MARKER” dodajemy smugi światła. 


9. KUCHNIA – UMEBLOWANIE:

I. Zaznaczamy obszar blatu kuchennego na nowo utworzonej warstwie i wypełniamy go kolorem dominującym – w naszym przypadku czarnym. Następnie pędzlem „KOPIK MARKER” o barwie szarości i dużym rozmiarze rysujemy błyski światła – aby uzyskać efekt szklifionego blatu

Z lewej strony i od dołu obrysu będzie jaśniej ze względu na to, ze trafia tam więcej światła.

II. Kolejnym etapem będzie narysowanie urządzeń technicznych znajdujących się w kuchni. Tworzymy do tego nową warstwę, i zaznaczamy pojedyńczo i po kolei każde z nich.  
W przypadku zlewu musimy pamiętać o zaciemnieniu jego zagłębień – tam dostanie się mniej światła. Przebarwienia i bazę najlepiej rysować pędzlem markerem, a do mniejszych i dokładniejszych detali lepiej sprawdzi się „TECHNICAL PEN”

Przy rysowaniu kuchenki warto posłużyć się szarymi delikatnymi obrysami palników wykonanych pędzlem „TECHNICAL PEN”, co znacznie poprawi ich widoczność na ziemnym tle płyty. 

III. Rysując kuchnię warto zadbać o delikatne wyposażenie na blacie. Ważne, by nie odbiegało ono kolorystycznie od motywu ilustracji, jaką tworzymy. Ja posłużyłam się wyłącznie deską do krojenia, nożem i suszarką do naczyń. 
W lewej części obok kuchenki znajduje się lodówka, która swoim rozmiarem delikatnie wykracza poza obrys blatu. Z racji tego, że została zaprojektowana w tym samym stylu co blat kuchenny, ponownie w celu uwidocznienia jej – posługujemy się delikatnymi jasnymi kreskami na krawędzi urządzenia

IV. Na samym końcu rysujemy wyspę kuchenną. Jej bazę tworzymy analogicznie wypełniając zaznaczony obszar kolorem, a następnie pędzlem markerem dodajemy błyski światła. 
Od strony blatu pojawiają się jeszcze czarne szafki utworzone za pomocą prostokątnego wypełnienia. 


10. SYPIALNIA – POSADZKA:

I. Kolejnym pomieszczeniem w rysowanym wnętrzu jest sypialnia. Analogicznie do poprzednich działań tworzymy nową warstwę, na której pojawi się posadzka. 
Zaznaczamy obszar, jaki zajmie sypialniany parkiet, i wypełniamy go kolorem dominującym. Pamiętamy, aby był ciemniejszy od żądanego. 

II. Zaznaczamy obszar posadzki za pomocą opcji warstw – „wybierz” i tworzymy nową warstwę powyżej poprzednio utworzonej warstwy. 
Włączamy wspomaganie rysowania i rysujemy poziome podziały desek za pomocą pędzla „TECHNICAL PEN”

III. Mając wciąż zaznaczony obszar posadzki tworzymy kolejną wartwę pomiędzy bazą a podziałami, na której pojawią się przebarwienia. Rysujemy je również posługując się wspomaganiem rysowania –  pędzlem „KOPIK MARKER”. Najpierw rysujemy ciemne pasma, następnie jasne. 

IV. Ostatnim etapem tworzenia posadzki będzie wyrysowanie drewnianych słoi. Posłużymy się do tego pędzlem „TECHNICAL PEN”.

Wyłączamy wspomaganie rysowania!

Słoje staramy się rysować nieregularnie, aby każda belka posiadała indywidualny charakter – tak samo jak w rzeczywistości. 
Początkowo rysujemy te ciemne, a następnie te jasne, pamiętając by te drugie naśladowały kierunek tych pierwszych.


11. SYPIALNIA – UMEBLOWANIE:

I. Na nowo utworzonej warstwie zaznaczamy obszar łóżka i wypełniamy je kolorem dominującym.

II. Pędzlem „KOPIK MARKER” dodajemy jasne refleksy światła od strony okna.

III. Dodajemy nową warstwę powyżej bazy łóżka. Zaznaczany obszar, który zajmuje nakrycie i wypełniamy je kolorem dominującym. 

IV. Następnie pędzlem „TECHNICAL PEN (THICC)” dodajemy ciemniejsze pasma w charakterze cienia. Jedne szersze, drugie węższe, by wyszło bardziej naturalnie. 

V. Pędzlem „KOPIK MARKER” dodajemy jasne refleksy od strony okna. Przeciwną stronę możemy lekko zaciemnić by uwydatnić kontrast.

VI. Zaznaczamy obszar poduszek. Wypełniamy je kolorem dominującym. 

VII. Dodajemy cienie, które się miedzy nimi pojawią, te od strony przeciwnej od okna, a także od strony pościeli. 
Na samym końcu dodajemy jasne refleksy od strony okna. 
Analogicznie postępujemy z mniejszymi poduszkami. 

VIII. Wracamy do warstwy zawierającą bazę łóżka i zaznaczamy ją za pomocą opcji „Wybierz”. Kolorem lekko ciemniejszym od dominującego, pędzlem markerem dodajemy cienie pod poduszkami i pod przekryciem. 

IX. Do kompletnego wykończenia pozostało nam narysować dywan pod łóżkiem, oraz komody znajdujące się obok. Tworzymy je w sposób analogiczny do tych znajdujących się w pomieszczeniach opracowywanych wcześniej. 
Ważne by znalazły się na nowej warstwie poniżej, tak, aby dywan leżał pod narysowanym już meblem.


12. ŁAZIENKA – POSADZKA:

I. Rysowanie posadzki rozpoczniemy od stworzenia nowej warstwy i wybrania odpowiedniego pędzla. Ze względu na tematykę, najlepiej sprawdzą się te imitujące kamień i ceramikę.

W tym tutorialu posłużymy się pędzlem „Cotbi 1” znajdującym się w grupie ASDS Brushes (tej samej co MM Lines). 

Zaznacz obszar, który zajmuje w łazience posadzka. 


Rysując takim pędzlem nie odrywaj rysika od ekranu, aż do wypełnienia powierzchni posadzki wzorem! W przeciwnym wypadku wzór zacznie się rysować od nowa w innym ułożeniu!


13. ŁAZIENKA – UMEBLOWANIE:

I. Stwórz nową warstwę powyżej. Zaznacz obszar, który zajmuje prysznic i wypełnij go kolorem dominującym. 
Następnie za pomocą pędzla „KOPIK MARKER” dodajemy cieniowanie. Delikatnie ciemniej od strony zewnętrza – tam gdzie znajduje się szyba – i jaśniej  od strony wnętrza kabiny prysznicowej.

II. W miejscu szklenia dodajemy obramowanie – tu jasno szarym kolorem, następnie pomiędzy dodajemy jasną cienką linię imitującą szkło

III. Wykończenie pozostałych mebli wykonujemy analogicznie do wcześniejszych pomieszczeń – cały czas posługując się pędzlem markerem.
Umywalka musi zostać zaciemniona od środka i rozjaśniona od zewnątrz. 
Toaletę rysujemy w identyczny sposób. 

Po środku dodajemy wodę niebieskim rozbielonym kolorem, oraz mały dywanik – pędzlem rozpylaczem – przed wejściem do prysznica.


14. BALKON -POSADZKA:

I. Zaznaczamy obszar, który zajmuje posadzka balkonu i wypełniamy go kolorem dominującym – szarym – w tym tutorialu narysujemy balkon wykonany z betonu.

II. Następnie z kategorii w bibliotece pędzli – „SZKICOWANIE” – wybieramy „KREDKĘ ARTYSTYCZNĄ”.
Początkowo dodajemy warstwę kolorem delikatnie ciemniejszym od tła, powyżej warstwę kolorem jasnym.Staramy się zachować mały rodzaj pędzla, tak aby jego faktura odpowiadała skali rysunku.

 

III. Na samym końcu za pomocą pędzla „KOPIK MARKER” dodajemy światło – od strony mieszkania jaśniej.


15. BALKON – UMEBLOWANIE:

I. Stwórz nową warstwę i zaznacz powierzchnię, którą zajmują meble tarasowe. Wypełnij je kolorem dominującym. 

II. Pędzlem „KOPIK MARKER” dodajemy cieniowanie. Zaczynamy od wewnętrznej części foteli. Ustawiamy szerokość pędzla na niższą i odcieniem delikatnie ciemniejszym od bazy obrysowujemy oparcia. Nakładając kolejne ciemniejsze warstwy zmniejszamy stopniowo wielkość pędzla. 

III. W kolejnym etapie dodajemy rozjaśnienia. Ustawiamy odcień pędzla na jaśniejszy od bazy i dodajemy kolejne warstwy stopniowo rozjaśniając i zwężając pedzęl.

IV. Dodajemy nową wartwę na której pojawi się stolik. wypełniamy ją czarnym kolorem i zmniejszamy krycie warstwy – aby uzyskać efekt szkła. 

V. Działaniem końcowym będzie dodanie roślinności. Pędzlem markerem rysujemy donicę –  w środku ciemniejszą, na zewnątrz jaśniejszą. 
Powyżej rysujemy zieleń. Do tego najlepiej sprawdzi się „TECHNICAL PEN”. Początkowo rysujemy łodygi i listki, następnie płatki i środki kwiatków. 

 


16. CIEŃ RZUCONY I WŁASNY:

I. Przechodzimy do etapu wykończania naszej pracy. Stworzyliśmy już faktury wszystkich obiektów, które znajdują się w rysowanym wnętrzu. Czas nadać im cień rzucony i własny, co znacznie je urzeczywistni.
Ważne, by nie był on zbyt ciemny, ponieważ będzie wyglądał zbyt ordynarnie. Będziemy w tym etapie posługiwać się pędzlem „KOPIK MARKER” o znacznym rozmiarześrednim kryciu.

II. Tworzymy dwie nowe warstwy – pierwszą ponad tymi zawierającymi faktury wszystkich obiektów, oraz drugą ponad posadzkami, ale pod elementami wystroju. Obie warstwy znajdą się również pod tymi zawierającymi podrys i obrys ścian.

Aby zachować porządek, warto posegregować warstwy w odpowiedniej kolejności:
Najniżej posadzki, następnie warstwa do wykończenia ich cieniem; warstwy z fakturami mebli; warstwa do wykończenia całości; podrys oraz najwyżej obrys ścian.
Do rysowania cieni będziemy wykorzystywać stworzone już faktury i posadzki.

III. Zaczynamy od stołu w jadalni. Jako, że nastawiony jest on na spore oświetlenie z okien po lewej stronie – rysujemy delikatne cienie z prawej strony układu.
Aby to zrobić w opcjach 
warstwy zawierającej kolor posadzki salonu –  klikamy „wybierz”, a następnie przerzucamy się na nowo utworzoną warstwę służącą wykończeniom. Pozwoli to nam rysować po powierzchni ponad posadzką i pod narysowanym stołem.
Pędzlem zczytujemy odcień posadzki, przyciemniamy go delikatnie i rysujemy smugi.
Następnie na warstwie wykończenia całości dodajemy światło dobiegające z okien. Ustawiamy pędzel na kolor biały i w kierunkach rozwartych rysujemy blask.  

IV. Kolejnym pomieszczeniem, które edytujemy jest salon. Znajduje się w nim narożna kanapa, oraz szklane stoliki. Ze względu na to, że oba pasma kanapy stoją tyłem do okien, będą rzucać od jej wewnętrznej strony spory cień. 
W salonie znajduje się również dywan, na którym stoi sofa, i to na nim głównie pojawi się rzucany przez nią cień. Pędzel ustawiamy na kolor zbliżony do odcienia dywanu – delikatnie ciemniejszy – i dodajemy ciemne pasma wewnątrz mebla dominującego. 
Następnie kolorem białym – analogicznie jak w przypadku jadalni – przechodząc na warstwę edycji całości; dodajemy blaski światła dobiegające z okien. 

V. Przechodzimy do sypialni. Okno znajduje się po prawej stronie rzutu pomieszczenia. Meblem nastawionym na jego największe oświetlenie jest łóżko stojące w centum pokoju. Pod nim także znajduje się dywan
Cień rzucony będziemy rysować po lewej stronie łóżka i u jego frontu, oraz koło szafy, komody i koło ścian. Przy tych ostatnich przyjmie on formę delikatnego 
trójkąta, oraz zostanie wzmocniony przez światło dobiegające z okna. 
Białym pędzlem rysujemy blask w kierunku rozwartym w stronę pokoju – na odpowiedniej warstwie. Dzięki temu łóżko zacznie nam delikatnie świecić. 

VI. Łazienka jest najbardziej oświetlonym sztucznie pomieszczeniem, ze względu na jej funkcję, oraz brak okna w obrysie jej ścian.
W naszym rysunku zakładamy, ze oświetlenie znajduje się w centralnej części pomieszczenia, zatem tam kierujemy największe rozjaśnienia, a narożniki przyciemniamy. 
Posadzka łazienki jest biała, zatem kolor pędzla do wykonania cieni nie może być zbyt ciemny. Stawiamy na delikatną szarość. Pojawi się ona także pod sedesem i miedzy nim a umywalką i prysznicem
Przechodząc na warstwę wykończenia całości dodajemy delikatny blask, który będzie padał również na meble. 

VII. Bardzo dobrze oświetlonym miejscem przy rysowanym wnętrzu jest taras. Z tego powodu cienie rzucone i własne będą bardzo dobrze widoczne. Rysujemy je wewnątrz mebli i po ich prawej stronie – przyjmując lewostronne oświetlenie całego założenia. Dodajemy również blask tworzony przez słońce

Na końcu przyciemniamy lekko korytarz wejściowy wnętrza, ze względu na brak okien będzie to najciemniejsza część mieszkania. 


17. OBRYSY:

W ostatnim etapie tworzenia naszej pracy będziemy posługiwali się pędzlem „TECHNICAL PEN” ustawionym na maksymalne krycie i mniejszy rozmiar. 
Tworzymy nową wartwę powyżej istniejących i poniżej warstwy zawierającej obrys 
ścian. 
Wyłączamy podrys!

JADALNIA:

I. Rysując wykończenia wybieramy barwy lini o kolorze elementu, który opracowujemy. Aby mieć pewność, że używamy odpowiedniego koloru – użyjemy narzędzia zczytywania koloru.
Aby to zrobić przytrzymaj rysik na ekranie w miejscu z odpowiednim kolorem.
Przy obrysowywaniu prostych 
krawędzi posłużymy się edycją linii (przytrzymując punkt jej końca po narysowaniu włączy się opcja edycji i pozwoli nam wyprostować linię.

W zależności od tego jakie tło znajduje się pod obiektem, który obrysowujemy, staramy się rysować linią o kolorze przeciwnym – na ciemnych tłach będzie to jasny, na jasnym tle będzie to ciemna kreska. 
Pozwoli to na wydobycie ważnych detali i płaszczyzn, które bez obrysowania mogą 
się ze sobą mieszać. 

Dla przykładu: Krawędzie krzesła na tle cienia rysujemy jasnym odcieniem koloru dominującego, a oparcia, które mieszają się z równie jasnym siedziskiem obrysowujemy na ciemno


Pamietajmy również by jasne obrysy pojawiły się w szczególności w miejscach narażonych na mocne oświetlenie światłem słonecznym. Dzięki temu obiekty zaczną nam dodatkowo błyszczeć i będą wyglądać jeszcze bardziej realistycznie.

Według powyższego schematu obrysowujemy wszystkie krzesła i stół. 

SALON:

I. Kolejnym wykańczanym pomieszczeniem jest salon. Głównym jego elementem jest sofa, którą musimy rozjaśnić od strony okien – z lewej strony. W związku z tym, będziemy używać jasnych konturów po tej stronie, i ciemniejszych po przeciwnej. 

Dodatkowo rysujemy ciemniejsze linie miedzy siedziskami i ich stykiem z oparciami – co pomoże ukazać ich zagłębienie. 

II. Analogicznie do sytuacji świetlnej rysujemy poduszki znajdujące się na sofie. Ich górę – bardziej oświetloną podkreślamy jasnymi obrysami, a miejsce styku z siedziskami kolorem ciemnym. 

Stoliki znajdujące się obok obrysowujemy odcieniem ciemnym, co jednocześnie pozwoli ukazać ramę szklanych powierzchni. 

III. W części medialnej obrysowujemy komodę, na ktorej stoi telewizor ciemniejszym obrysem, a sam sprzęt będzie wykańczany jasnymi pociągnięciami na krawędziach ekranu.
Telewizor jest cały czarny, więc kolor biały na zasadzie kontrastu pozwoli ukazać jego bryłę. 

SYPIALNIA:

I. Zaczynamy od pościeli. Część znajdującą się od strony okna obrysowujemy na jasno, tę po stronie przeciwnej na ciemno. 
Następnie zwiększamy rozmiar pędzla i rysujemy zagniecenia na pościeli. Dla lepszego efektu warto rysować je na zasadzie kontrastu – jasno na ciemnym i ciemno na jasnym. 

II. Kolejnym elementem są poduszki. Ważne jest aby uzyskać ich trójwymiarowość, zatem musimy podkreślić ich cieniowanie. 

W miejscu nakładania się poduszek na siebie rysujemy jasne obrysy, które jednocześnie bedą imitować odbijanie światła z okna. 

III. Meble znajdujące się w sypialni obrysowujemy odcieniem delikatnie lżejszym od koloru bazowego obiektu, aby uwydatnić jego granice i odbijanie słońca. 

ŁAZIENKA:

I. Zaczynamy od obrysu prysznica. Aby uniknąć efektu kolejnej szyby, którą wcześniej narysowaliśmy białym kolorem, obrysujemy je kolorem delikatnie ciemniejszym od ramy prysznica.
II. Analogicznie postępujemy z dywanikiem, toaletą i umywalką. 

KUCHNIA:

I. Blaty, które narysowaliśmy są zbliżone do koloru czarnego, zatem to właśnie tym kolorem będziemy je obrysowywać. 
Detale sprzętów takich jak lodówka, zlew, kuchenka mikrofalowa – obrysowujemy  odcieniem delikatnie jaśniejszym od ich kolorów bazowych. Dzięki temu wybiją się one na ciemnym blacie.  
II. Na rączkach w lodówce i pokrętłach kuchenki dodajemy jasne akcenty, które  uwidocznią je na tle szarej posadzki. 

TARAS:

I. Fotele na tarasie wykańczamy obrysami delikatnie jaśniejszymi od ich koloru ze względu na jasne tło posadzi, na której się znajdują, a my musimy je wybić. 

II. Szklany stolik wykańczały ciemnym obrysem, aby analogicznie jak w salonie – aby imitował jego blaszaną obudowę. 


18. BIAŁE WYKOŃCZENIA:

I. Etap wykończenia rozpoczynamy od wybrania pędzla „TECHNICAL PEN”. Wybieramy kolor biały i ustawiamy krycie na 100%. Rozmiar pędzla dobieramy do obiektu, który edytujemy. 

Pierwszym pomieszczeniem jest jadalnia. Analogicznie do poprzednich czynności, główną rolę grać będzie źródło światła. Z lewej strony – tej bardziej oświetlonej – będziemy rysować białe akcenty. 


Należy pamiętać, by nie mylić białych refleksów z obrysami! Z tego powodu znajdą się wyłącznie w miejscach najbardziej oświetlonych przez światło!

Oparcia krzeseł  i krawędź stołu po lewej stronie podkreślamy białym kolorem, a te po przeciwnej stronie zostawiamy z ich kolorowym obrysem.
Analogicznie postępujemy z komodą znajdującą się wyżej – krawędź znajdująca się bliżej okna zostanie rozświetlona, na po prawej stronie – nie.

II. Kuchnia jest pomieszczeniem z użyciem największej ilości ciemnych kolorów, dlatego dodanie jej blasku będzie wyjątkowo ważne. Elementami, które podkreślamy są krawędź lodówki i mikrofali, rączki kuchenki i jej przyciski, oraz kran w zlewie. 

Rysując białe podkreślenia staramy się rozpuszczać końcowkę linii, która tworzymy, a jej początek mocniej zaakcentować. 

Przy podkreślaniu dłuższych krawędzi bardzo dobrze sprawdzi się wspomaganie rysowania!


III. Łazienkę jako najjaśniejsze z pomieszczeń podkreślamy obrysowując prysznictoaletę i umywalkę.
Ze względu na wyłącznie sztuczne oświetlenie na środku 
wnętrza, podkreślamy te krawędzie mebli, które są mu najbliższe. 

IV. W sypialni króluje wielkie okno po prawej stronie wpuszczajac do niej bardzo dużo światła. Zatem będziemy podkreślać pościel i krawędź komody znajdujące się również po prawej stronie rysunku. 

Światłem rozjaśnione są również poduszki. Dzięki zastosowaniu jasnych refleksów dodatkowo wzmocnimy ich kształt i wzajemne położenie. 

V. W salonie światło pojawia się z dwóch kierunków, zatem obie strony oparć sofy zostaną rozświetlone. Blask pojawi się także na czubkach poduszek i górnej części stolika kawowego.

VI. W zewnętrznej części mieszkania podkreślamy elementy najbardziej narażone na oświetlenie słoneczne i to dobiegające z wnętrza


19. KRESKOWANIE – CIENIOWANIE:

I. Zaczynamy ostatni etap tworzenia naszego rysunku. Dodajemy kreskowanie, które podkreśli wcześniej wyznaczone cieniowanie. 
Wybieramy pędzel „TECHNICAL PEN”, a jego rozmiar i kolor dostosowujemy do elementu, po którym będziemy rysować. Krycie pędzla można także modyfikować, ważne by kreskowanie podkreślało rysunek, a nie zasłaniało to, co powstało do tej pory. 

Zaczynamy od jadalni i stołu z krzesłami. Do kreskowania wybieramy kolor dominujący, jednak w odcieniu, który powoli nam uzyskać żądany efekt. 

Chcąc podkreślić światło znajdujące się na obiekcie – wybieramy kolor jaśniejszy od bazy; jeśli zaś podkreślamy cień – używamy koloru delikatnie ciemniejszego. 
Linie jakie rysujemy są ciągłe i zbliżone do siebie. Kształt ich pokrycia naśladuje granice obiektu, który pokrywają. 
W wyniku wszystkich tych założeń, kreskujemy stół i krzesła kolorem beżowym, który podkreśli blask znajdujący się w pomieszczeniu. 

II. W przestrzeni miedzy jadalnią a salonem musimy pamiętać by podkreślić światło słoneczne dobiegające z okien i padające na posadzkę, oraz cienie tworzące się miedzy oknami. 

III. Przechodzimy do salonu. Podkreślamy posadzkę po lewej stronie, gdzie wpada nam światło dzienne. Następnie odcieniem jasnej szarości kreskujemy siedziska sofy, a kolorem ciemnym podkreślamy przestrzenie miedzy nimi. Cień rzucany przez sofę na dywan także przyciemniamy, a wierzchołki poduszek mocno rozjaśniamy. 

IV. Kuchnię, jako pomieszczenie najciemniejsze będziemy podkreślać odcieniem szarości zbliżonej do czerni. Wybieramy miejsca najbardziej narażone na działanie światłocienia

Rozjasniamy lewą stronę lodówki, dół zlewu po prawej stronie, oraz przestrzeń posadzki przed wyspą.

V. W sypialni będziemy skupiać się na prawej – najbardziej oświetlonej stronie. Kreskowaniem o odcieniach jaśniejszych od pościeli poduszek i posadzki ukazujemy blask. 

Staramy się prowadzić dynamiczne kreski, tak aby rysunek nabral lekkiego szkicowego charakteru. 
Poza jasnym kreskowaniem dodajemy także ciemne akcenty w miejscach cieni. 

VI. Ostatnim pomieszczeniem jest taras. Rozjaśniamy środki siedzisk oraz tyły oparć. Wnętrza foteli delikatnie przyciemniamy.


20. GOTOWE!