Aplikacja PROCREATE, o której mowa już w samym tytule artykułu stała się bardzo popularna zarówno wśród studentów jak i początkujących rysowników. Nie ma w tym dziwnego, ponieważ możliwości jakie dostajemy od jej producentów są niewiarygodne!
NIE ZNASZ JESZCZE APLIKACJI PROCREATE?
A MOŻE JESTEŚ JEJ NOWYM UŻYTKOWNIKIEM?
WSZYSTKIE INFORMACJE POTRZEBNE NA STARCIE ZNAJDZIESZ TUTAJ:
Aplikacja PROCREATE cieszy się tak wielkim zainteresowaniem głównie dzięki prostocie obsługi, rozbudowanej bibliotece możliwości, ale i skromnej cenie! Narzędzie, którym mogą cieszyć się użytkownicy iPadów często nazywane jest tańszą alternatywą Photoshop’a, za którego użytkowanie producenci liczą sobie sporą sumę. Jako że wśród rysowników jest sporo zwolenników ręcznej edycji, a rysowanie na ekranie za pomocą myszki sprawia nie lada problem, PROCREATE wydaje się być strzałem w dziesiątkę!
PROCREATE daje nam możliwość rysowania obrazów w każdej tematyce. My jednak w tym artykule skupimy się na dziale architektury, a konkretnie wnętrz.
Ja sama swoją przygodę z aplikacją rozpoczęłam poprzez rysowanie rzutów domków jednorodzinnych, jednak warto wcześniej poświęcić chwilę na drobne podstawy, które sprawią ze nasze projekty bedą jeszcze lepsze. Mowa tu oczywiście o fakturach, które są niezbędne do eleganckiego przedstawienia wnętrz
Jak już wiesz, PROCREATE oferuje użytkownikowi rozbudowaną bibliotekę pędzli. Ta podstawowa zawiera wzory, z których możemy uzyskać nieskazitelne efekty, a na dodatek istnieje możliwość poszerzenia jej o darmowe wzorniki dostępne w internecie. Jeśli poczujesz się zaawansowanym użytkownikiem, sam również możesz stworzyć własny pędzel! Brzmi zachęcająco, prawda?
Przejdźmy teraz do materiałów, których faktury są wykorzystywane najczęściej podczas wizualizacji wnętrz. Niewątpliwie elementem, który zajmuje największą przestrzeń takich rysunków jest parkiet. W zależności od tego, jakie pomieszczenie rysujemy, może być ono pokryte np. panelami drewnianymi, płytkami kamiennymi, bądź ceramicznymi.
Do przedstawienia wnętrz przyda nam się także umiejętność przedstawiania szkła w postaci szyb, ale rownież i błyszczących blatów kuchennych.
Dodatkowe elementy wystroju, takie jak meble – również posiadają odmienne faktury, których znajomość będzie dla nas ważna.
Przeanalizujmy teraz materiały, o których mowa powyżej:
DREWNO:
- Rozpoczynając rysowanie drewnianego parkietu, mebla, bądź elementu dekoracyjnego, musimy wybrać kolor dominujący, który posłuży nam jako tło. Bardzo ważnym elemetem rysowania faktur jest stworzenie bazy, na której będziemy pracować.
- Kolejnym etapem jest podzielenie obszaru na przestrzenie, tworzone przez drewniane części.
Nie od dziś wiadomo, że pnie drzew, z których powstają drewniane elementy, mają ograniczony przekrój, który pozwala nam otrzymać pasma i walce o charakterystycznych wymiarach i wzorach.
Inaczej będziemy rysować panele podłogowe, które są podłużne, a inaczej np. okrągły stolik z drewna ciętego poziomo.
Do rysowania kolejnych detali potrzebujemy kolejnej warstwy powyżej utworzonego tła.
- Aby rozpocząć pracę nad kolejnym etapem musimy utworzyć kolejną warstwę poniżej tej z detalem linearnym.
W tej części będziemy rysować przebarwienia, które pojawiają się na drewnie. Do uzyskania najlepszego efektu zaleca się użycie szerokiego pędzla o średnim kryciu.
- Podrys, który stworzyliśmy należy uzupełnić drobniejszym detalem opartym o słoje i pęknięcia.
- By detale zyskały na realizmie, należy dodać jasne akcenty, oraz okrągłe słoje (na przekroju poprzecznym).
SZKŁO:
- Pierwszym etapem – jak już było wspomniane wcześniej – będzie utworzenie tła – bazy dla przestrzeni, którą zajmie szkło.
Dla lepszego efektu warto użyć koloru ciemniejszego, niż chcemy uzyskać w efekcie końcowym.
- Rysując zarówno szybę, jak i kamienny blat odbijający światło będziemy bazować na prostych pociągnięciach pod lekkim kątem.
W przypadku przedstawiania blatu warto postawić na pare kierunków świetlanych refleksów.
- Dla pełnego wykończenia dodajemy na wizualizacji blatu kamienne ryski, a na obu fakturach lekkie błyski.
PŁYTKI PODŁOGOWE:
- Chcąc narysować tego rodzaju pokrycie podłogowe, wybieramy kolor dominujący materiału, z którego zostało ono wykonane.
Następnie wypełniamy tym kolorem obszar występowania owego pokrycia.
- Kolejnym etapem będzie utworzenie nowej warstwy wyżej i wyrysowanie na wypełnionej przestrzeni podziału na pojedyncze płytki.
Kreski najlepiej wykonać odcieniem ciemniejszym od tła – uzyskamy w ten sposób cień, który tworzy się miedzy takimi elementami.
Ważne jest również, by kreski miały znaczną grubość.
- W miejscu narysowanych cieni rysujemy cieńsze i ciemniejsze linie, które bedą odpowiadać za krawędzie płytek podłogowych.
Następnie tworzymy kolejną nową warstwę i ustalamy kierunek padania światła. Będzie on decydował o lokalizacji jasnych refleksów, które spowoduje na powierzchni posadzki.
Takie refleksy rysujemy cienką linią na krawędzi płytek od strony padających promieni słonecznych.
- Aby nadać plotkom odpowiedniej tekstury musimy utworzyć nową warstwę pomiędzy tłem, a narysowanymi podziałami.
W zależności od tego, z czego wykonane są takie płytki – wykorzystujemy pędzel, który najlepiej oddaje fakturę danego materiału.
Do płytek ceramicznych najlepiej sprawdzą się pędzle szerokie i średnio kryjące (podobnie jak w przypadku szkła), do kamieni zaś polecam użycie pędzli w rodzaju spray’a. Wielkości takich elementów możemy powiększać, dzięki czemu swietnie imitują kamienne przebarwienia.
- Na samym końcu należy na nowej warstwie znajdującej się najwyżej dorysować lekkie refleksy światła.
Dla uzyskania najlepszego efektu używamy szerokiego pędzla i zmniejszamy krycie. Refleksy rysujemy za pomocą prostych pociągnięć pod lekkim kątem – oczywiście od strony padania światła!
PŁYTKI NAŚCIENNE:
- Rysując ten rodzaj pokrycia będziemy bazować na podziałach i świetle – tak jak w przypadku płytek podłogowych.
Zaczynamy od stworzenia bazy – ciemniejszej niż zaprojektowany efekt końcowy.
2. Kolejnym krokiem będzie podzielenie wyznaczonej przestrzeni na pojedyncze cegiełki. Robimy to na nowo utworzonej warstwie.
Linie muszą być delikatnie ciemniejsze niż utworzone tło, oraz znacznej grubości – imitując cień.
3. Dodajemy ciemniejsze cieńsze podziały odpowiadające za krawędzie płytek.
Następnie oszacowujemy kierunek światła i rysujemy jasne refleksy.
4. Przedostatnim zadaniem będzie podkreślenie faktury na warstwie znajdującej się między tłem a podziałami.
Wykorzystując wspomaganie rysowania dodajemy ciemne refleksy po zacienionej stronie elewacji, oraz jaśniejsze od strony światła.
Do utworzenia ceglanej faktury świetnie sprawdzą się pędzle z kategorii „przemysłowych”.
5. Dla wykończenia dodajemy lekkie światło wykorzystując szeroki pędzel. Rysując zmniejszamy jego krycie dla lepszego efektu.
Znając sposoby przedstawienia podstawowych faktur najczęściej występujących we wnętrzach, możemy zająć się rysowaniem właściwych planów – rzutów wnętrz widocznych z góry.
Informacje, o tym, jak się do tego zabrać znajdziesz w kolejnym artykule klikając TUTAJ.