You are currently viewing Naucz się rysować online! Jak wygląda proces kreatywny?

Naucz się rysować online! Jak wygląda proces kreatywny?

Z tego tekstu dowiemy się, jak wygląda proces kreatywny od strony osoby rysującej i projektującej w czasie nauki rysunku. Innymi słowy, jak projektować. Dlaczego go tak ważne? Ponieważ dobrze zorganizowana praca to proces. Nikomu nic od razu nie wychodzi idealnie. Najpierw trzeba stworzyć wiele beznadziejnych projektów, by w końcu wpaść na genialny pomysł.

Kreuj wyobraźnię!

Ucząc się rysunku, warto trenować, projektując różne rzeczy z wyobraźni. Mogą to być zróżnicowane projekty. Możemy zaprojektować na przykład dom w górach, przedmioty i meble (fotele, krzesła, sofy), wnętrza restauracji lub kawiarni, czy na przykład wnętrze pracowni architektonicznej.

Przed rozpoczęciem projektowania danego tematu, czy przedmiotu, musimy dobrze zrozumieć, od czego rozpocząć zadanie, na co zwrócić uwagę, po prostu jak wykonać to zadanie dobrze. Jak się więc za to zabrać?

  • nie projektujmy na podstawie tego, co istnieje naprawdę, co kiedyś widzieliśmy;
  • ważne, by projektować od ogółu do szczegółu. Nie wyobrażajmy sobie szczegółów;
  • nie warto stwierdzać od razu, że nasz pierwszy pomysł jest najlepszy;
  • upiększenie i wszelkie detale zostawmy na sam koniec projektowania.

Nie projektujmy na podstawie tego, co kiedyś widzieliśmy

Nasi klienci, przychodząc do nas po to, byśmy im coś zaprojektowali, chcą coś wyjątkowego. Nie płacą nam za to, że kopiujemy stare pomysły. Za to, że po raz setny wykorzystujemy ten sam pomysł. czy niczym puzzle, sklejamy elementy, które razem nie wyglądają estetycznie.

Nie, nie, nie. Nasi klienci pragną czegoś estetycznego, nowego i przede wszystkim funkcjonalnego! Bardzo potrzebujemy w naszej pracy referencji i researchu. Jednak przede wszystkim potrzebujemy własnego stylu.

Nauczmy się tworzyć własne elementy. Miejmy w głowie całą bazę obrazów, rozwiązań, i faktur. Posłużą nam one później jako inspiracje i punkty odniesienia. Dzięki nim będziemy zawsze mogli stworzyć coś swojego. Nie tylko jako elementy, z których budujemy projekty.

Jednak nigdy, ale to przenigdy nie możemy tworzyć czegoś z czegoś. Jeśli nasz projekt będzie mało estetyczny, a przy tym po prostu kiczowaty, nieposiadający ani formy, bryły, ani proporcji, może okazać się, że w przyszłości klienci będą omijać nas szerokim łukiem. Nie tego chcemy prawda? Miejmy więc z tyłu głowy, że granica między kiczem a hitem jest bardzo cienka.

Dlatego należy najpierw szkicować ogół, zarys, by później bawić się fakturą, detalami i materiałami. Jeżeli coś podoba się nam w czystej bryle, wybroni się również z detalami. Jeżeli ogólny zarys projektu wydaj nam się świetnym pomysłem, to po ukończeniu go również będzie świetny!

Nie zakładaj, że pierwszy projekt będzie najlepszy!

Zawsze należy robić kilka projektów. Zastosować kilka pomysłów, wariacji i później możemy zastanawiać się, który z nich jest najlepszy. Ważne, byśmy nie robili reszty projektów byle jak tylko po to, by to ten pierwszy okazał się najlepszym. Do każdego z nich musimy podchodzić jak do nowego projektu. Warto przyłożyć się do każdego rysunku tak samo starannie. W ten sposób dojdziemy do najlepszego rozwiązania.

Od ogółu do szczegółu

Można by to tatuować każdemu projektantowi na czole. Może wtedy zapamiętalibyśmy, żeby nie zaczynać od szczegółów. Nieważne bowiem, ile projektów w czasie kursu rysunku stworzymy. I tak później kusi nas, by na dużym formacie od razu iść w detal. Takie podejście nigdy się nie sprawdza. Dlatego warto tworzyć od ogółu do szczegółu.

Przestrzeń, następnie bryła, by po niej rysować większe elementy takie jak ściany i meble, by następnie przejść do szkicowania faktur i detali. Tak powinna wyglądać nasza praca, gdy chcemy tworzyć coś z głowy. W taki sposób nasz projekt dojrzewa, dorasta.

Dużo przyjemniej możemy tworzyć, gdy do końca nie wiemy, co z naszego projektu wyjdzie. Dlaczego jeszcze nie warto projektować od razu szczegółów? Dlatego, że w większości przypadków, pomysł zmienia się w trakcie jego tworzenia. Dlatego nie warto poświęcać tak wielkiej uwagi na detale. Przynajmniej nie na początku tworzenia.

Duży format też jest do projektowania

Wielu młodych projektanci zastanawiają się, dlaczego szkic wygląda dużo lepiej niż duży format pracy. Wszystko to przez prędkość kreski na szkicach. Dlatego, gdy już dogramy kompozycję lub projekt, czyli tworząc finalną pracę na dużym formacie, należy dalej szkicować delikatnie. Dopracowywać elementy na bieżąco. Nie nakładajmy od razu mocnej krechy. Pamiętać musimy, że proporcje i przestrzeń często zmieniają się, gdy przechodzimy do rysowania na dużym formacie. Warto więc konstruować krechę tak jak rysowalibyśmy martwą naturę. Pamiętajmy, że zawsze możemy ją poprawić. Z każdą kolejną warstwą, możemy coś dograć. Zawsze lepsze to niż postawienie grubej krechy i puff! Nie ma litości, jeśli coś nam nie wyszło.

Kiedy czas na detal?

Najpierw mamy pomysł, formę, kompozycję i wszystko to naszkicowane. Podbiliśmy to walorem i… czas na detal. Teraz nareszcie możemy! Pozwólmy więc sobie na dłubanie, dziubanie i tworzenie tego, co nam siedzi w głowie od samego początku. Możemy sobie teraz malować korony drzew, trawę, a nawet słoje na deskach.

Pamiętajmy, że projektowanie to proces. Wszystko musi trwać i postępować po sobie. Nie da się tego przyspieszyć. Dążmy więc do finału projektu etapami. Niespiesznie, stawiając kolejne kroki.