Jeśli rozpoczynasz dopiero przygodę z programami graficznymi, to ten wpis jest dla ciebie. Dzisiaj przyjrzymy się tematowi Kolory w Digital Paintingu. Dowiesz się, jakie są podstawowe zasady stosowania barw i poznasz kilka trików na podkręcenie jakości twoich prac.
Paleta kolorów w Digital Paintingu
Podstawowym punktem odniesienia będzie dla ciebie paleta kolorów. To ona wskazuje, które kolory będą ze sobą współgrać, a które będą wyglądały kiczowato. Barwy dzielimy na:
-
podstawowe: żółty, czerwony i niebieski. Nie można ich uzyskać po zmieszaniu, natomiast same stanowią bazę dla stworzenia innych kolorów
-
pochodne: powstają po zmieszaniu barw podstawowych
Dalsze podziały wyznaczają jednocześnie wskazówki, jak poprawnie stosować poszczególne odcienie. I tak barwy możemy podzielić na:
-
ciepłe: czerwienie, pomarańcze, odcienie żółtego, ciepła zieleń
-
zimne: zimna zieleń, błękity, fiolety
Zimne odcienie są doskonałe do stosowania cieni lub tworzenia mrocznego charakteru pracy. Wracając do tworzenia cieni – pamiętaj, żeby nie tworzyć ich czarnym kolorem. Takie prace wyglądają bardzo nienaturalnie. Jeśli chcesz coś wycieniować, to zastosuj właśnie odcienie chłodnych barw, a wtedy praca będzie przyjemna dla oka.
Ciepłe barwy w Digital Paintingu sprawiają, że praca staje się energiczna i pozytywna w odbiorze. Pamiętaj jednak o kilku kolejnych zasadach łączenia barw. Nie przesadzaj z nasyceniem ciepłych barw, ponieważ mogą wyglądać sztucznie niczym wyciągnięte z Painta.
O czym jeszcze należy pamiętać?
Kolory Digital Paintingu możemy podzielić jeszcze na:
-
monochromatyczne – czyli jedna barwa w wielu odcieniach, na przykład: od jasnego czerwonego po ciemne bordo.
Używanie takich samych barw lub monochromatycznych w różnych miejscach kompozycji jest jak najbardziej wskazane. Jeśli masz na przykład kwiat w odcieniach różu na tle trawy i nieba, to dobrze jest użyć delikatnych akcentów różu na niebie i w murawie. Wówczas stworzysz spójną całość. W Digital Paintingu takie zabiegi są o wiele prostsze niż w malarstwie tradycyjnym. Wystarczy, że wyciągniesz barwę w jednym miejscu i zastosujesz ją w kilku innych. wtedy osiągniesz widoczną dla oka harmonię barw.
-
analogiczne – kolory leżące w swoim sąsiedztwie, np. czerwony i pomarańczowy. Jeśli umiejętnie zastosujesz je obok siebie na obrazie, to uzyskasz ciekawy efekt światłocienia.
-
dopełniające – czyli leżące naprzeciw siebie w palecie barw. Jeśli umieścisz je w sąsiedztwie na twoim projekcie, to stworzysz przyjemny dla oka kontrast. Spróbuj na przykład zastosować jasny pomarańcz i granat obok siebie. Przykuwa to wzrok i ożywia całą pracę.
-
kolejne triki polegają na zestawianiu ze sobą trzech lub czterech barw leżących obok siebie na palecie. To tak naprawdę tworzenie waloru w pracy i ożywianie jej.
Jak blendować kolory w Digital Paintingu?
Blendowanie kolorów, czyli po prostu ich łączenie jest podstawową umiejętnością w Digital Paintingu. Programy graficzne to nie Painty, w których wybierasz gotowe nienaturalne barwy. Zanim zaczniesz malować, musisz sobie stworzyć kolory. Musisz dużo ćwiczyć i testować, aby osiągnąć zamierzony efekt. Dzięki temu wypracujesz swój unikatowy sposób łączenia plam kolorów, na który składa się np.kierunek prowadzenia pędzla czy stopień twardości łączeń.
Do blendowania dobrze jest używać twardego okrągłego pędzla. Stwórz dwie plamy w różnych barwach, nieznacznie od siebie oddalone. Kiedy już zmieszasz kolory i uzyskasz wymarzony odcień, spróbkuj go. Teraz „rozlewaj” nowy kolor od środka na obie strony, coraz mniej dociskając piórko. Próbkuj kolory, które powstają po nałożeniu nowej barwy na poprzednią, kładź je w miejscach niezblendowanych i powtarzaj ten proces tak długo, aż uzyskasz czysty gradient kolorów.
Najczęstsze błędy w blendowaniu kolorów w Digital Paintingu
Popełnianie błędów nie jest niczym złym. Każdy artysta ma na swoim koncie wiele potknięć, które są naturalną częścią procesu uczenia się. Warto jest mieć świadomość, jakie są najczęstsze błędy, żeby je wychwycić u siebie i w miarę szybko skorygować. Co więc może pójść nie tak przy blendowaniu kolorów w Digital Paintingu?
-
używanie za małego pędzla – mały pędzel może dać większą precyzję przy blendowaniu i uzyskanie ciekawszego efektu, ale… nie na początku nauki. Machając za małym pędzlem tylko się zmęczysz i zniechęcisz. Na początku wybieraj więc większe narzędzie.
-
używanie smużenia – to kuszące narzędzie, szczególnie dla początkujących. Oszczędza sporo pracy, ale… tworzy sztuczny nieprzyjemny dla oka efekt. Nie idź tą drogą! Lepiej od razu ucz się mrówczej pracy blendowania kolorów zwykłym pędzlem.
-
blendowanie za pomocą pędzla o małym kryciu – to kolejne półśrodki, które teoretycznie upraszczają proces, ale efekty naprawdę mogą być nienaturalne i odpychające. Lepiej od razu ucz się blendowania twardym pędzlem. Wyćwiczysz przy tym rękę, nabierzesz wprawy, a twoje prace będą bardziej naturalne. Naprawdę warto od razu uczyć się profesjonalnego podejścia.
Dlaczego kolory są ważne w Digital Paintingu?
Barwy są duszą pracy. To, w jaki sposób ich użyjesz sprawi, czy praca będzie odbierana jako optymistyczna, energiczna, czy może jako pesymistyczna albo nawet mroczna.
Poza tym, każdy prawdziwy artysta z czasem wypracowuje swój unikatowy, niepowtarzalny styl. I właśnie za ten styl płacą klienci. Warto więc poświęcić trochę czasu na studiowanie teorii barw i ćwiczenie. Bo talent nie istnieje. Malować potrafią tak naprawdę ci, którzy sumiennie trenowali.